Despre condamnarea la moarte

5 September 2007 scris în Uncategorized

Ma gandeam saptamana asta sa scriu un subiect foarte eleborat despre condamnarea la moarte.
Pentru ca am descoperit un site foarte stufos al americanilor, care au peste 25 de state in care exista pedeapsa cu moartea, www.deathpenaltyinfo.org in care sunt expuse cazuri si situatii pro si contra cat si legislatie. Incepusem articolul ca fiind hotarat anti. Nu exista nimeni pe lumea asta sa aiba drept de viata si la moarte asupra altei persoane - mai ales in State unde exista atat de bine stipulat in drepturile omului: dreptul la viata.
Vroiam sa mai argumentez si cu cazuri in care au fost executati oameni nevinovati :
Larry Griffin a fost executat in Missouri
Ruben Cantu din Cameron
Willingham si Carlos de Luna au fost executati in Texas.
In toate cazurile au aparut noi probe ce arunca un mare semn de intrebare asupra vinovatiei celor condamnati.
Cum mai poti repara ceva? Cum poti sa te uiti in ochii familiilor celor executati pe nedrept? Am vazut o poza cu un judecator ce zambea stralucitor din scaunul lui de piele…ca si cum ar avea puteri de zeu - privind zeflemitor asupra celor de rand, asupra muritorilor. Si cand te gandesti ca noi ii lasam sa aiba - le atribuim - asemenea puteri.
Apoi ma gandeam : Pana unde se poate merge ? Cred ca e bine  in Romania ca nu este in vigoare pedeapsa cu moartea. In sistemul nostru juridic,  se comit erori grave dar e bine ca nu ne bagam si asupra dreptului la viata. E putin acceptabil -dar remediabil- sa condamni pe nedrept un om, dar ii lasi dreptul la viata – chiar daca va trai tot restul zilelor dupa gratii.
Apoi a aparut o stire la televizor: un om si-a omorat fosta sotie si copilul de 12-13 ani care locuia cu mama lui, pe motiv ca ea si-a refacut viata alaturi de altcineva. Recunostea nonsalant ce a facut. Ii pare nespus de rau - senin - ca si cum le-ar fi facut un cadou. Si atunci te intrebi: oare astia sunt oameni??? Adica mai trebuiesc ei tratati ca niste indivizi?
Nu se mai pune problema executarii unor oameni care cred in principii - cum este povestea personajului principal din Padurea spanzuratilor a lui Rebreanu, sau celor care au fost la locul nepotrivit in timpul nepotrivit, sau care, intr-o anumita conjunctura au actionat altfel decat normal.
Ceea ce am vazut la stiri e pur si simplu un act de o cruzime care nu face parte din natura rationala ce ne delimiteaza de celelalte animale. Pe ei - mama si copilul acela - cine ii mai aduce inapoi? Sa fie oare mai bine “dinte pentru dinte” sau sa “intoarcem si celalalt obraz”???

15 Comentarii

September 5, 2007
12:20 pm
somnoros

“un act de o cruzime care nu face parte din natura rationala ce ne delimiteaza de celelalte animale”

nu ai dreptate. animalele ucid din necesitate, nu din placere sau razbunare. asta e natura lor.
doar omul ucide din placere si face rau pentru placerea personala.

September 5, 2007
1:00 pm
Nevasta

M-am referit doar la rational - singura chestie ce ne separa de restul animalelor. Nu am vrut sa jignesc animalele :))
Dar ca sa iti argumentez : am vazut pisici (doua) la bunica la tara care prindeau vrabiutze doar de fun si se jucau cu ele pana le omorau apoi le lasau acolo, fara sa le manince.

September 5, 2007
3:12 pm
somnoros

exersau vanatoarea…

eu sunt mai mult pentru castrare decat pentru condamnarea la moarte… desi unii merita multe si variate morti.

September 5, 2007
6:39 pm
Arhi

stai bre, adica n loc de condamnarea la moarte, castrarea, indiferent de motiv?
Jesus no, mai bine prima varianta:)))

[...] post interesant despre pedeapsa cu moartea Tu esti pro sau [...]

September 5, 2007
7:43 pm
somnoros

pentru delicte insotite de violenta ( in special omor si viol ) castrarea ar fi o solutie buna, pentru ca pe langa diminuarea hormonilor agresorului, se opreste si imprastierea unor gene cu tendinte spre violenta, dar mai ales pentru ca… toti barbatii ar fi de parere cu Arhi:
“Jesus no, mai bine prima varianta”

September 5, 2007
8:26 pm
Nevasta

=)):-j sunteti criminali. Ce frustrata eram eu in abordarea subiectului si ce funny solutie gasiti voi: decat sa vorbiti “subtire” mai bine mort!:-j

September 5, 2007
10:27 pm
Alex

poti sa ne iei femeia, sa ne bati, sa ne iei banii, dar nu ne ameninta referitor la organul de reproducere!

September 5, 2007
11:46 pm
Blegoo

Io vad ca va miorlaiti. Pedeapsa capitala e necesara, e dat si in Biblie, e ceva natural, omenesc, ceva ce ne distinge de animale, care n-au asa ceva. Ia sa vedem: vine unu la mine in casa noaptea, sa fure, da peste copilul de 8 ani treaz la jocuri video, il strange de gat sa nu tipe, ala micu moare, politia il prinde, il condamna…la ce? La viata in puscarie? Pe banii mei? Si ai tai? Ca sa ce? Ca sa apara in cinci ani ca l-a gasit pe Dumnezeu, ca-i pare rau, alea, alea? Si iese conditional, pe buna purtare? Si face la fel? E plina lumea de cazuri cu d-astia iertati…care ies…si fac la fel! Mai omoara pe cineva, zic! Si-atunci…ce faci? te uiti in oglinda si iti dai palme? Si cu aia omoratii…cum ramane? Sanchi…mortu’ e de vina?
Si la cazuri de terorism? Cand un tampit pune otrava in apa si omoara cu miile de nevinovati? Il tii si pe ala? Pe papica, pe recreatie in curtea inchisorii? Pe internet si teveu? Cu vizite de la familie, zic? Saptamanal, ca poate se plictiseste?
Cat despre alelalte pareri…castrare…kkat, zic! Adica, mutilarea fizica e mai umana decat executia? Scoateti nene, capul din fundul propriu si incercati sa ganditi cu organul facut pt asta. Creierul, adica.
Concluzia mea: indiferent ca e ceva care trezeste frica sau nu in criminali, pedeapsa cu moartea e spre binele societatii intregi. Altfel…sa tii in viata niste ticalosi…ce rost are? Si care e ratiunea, motivatia, zic, in asa ceva?

September 6, 2007
7:22 am
somnoros

n-am zis ca ar fi castrarea mai umana decat executia… ;) doar mai infricosatoare pentru barbati. ;) si exista si erorile judiciare, cand nu mai poti invia mortii.
pe mine m-ar apasa pe constiinta sa condamn un nevinovat, dar sa castrez un criminal, doar cu anestezie locala… ar fi o placere ;;). cred ca totusi mi-as pune o cagula sa nu ma recunoasca pe strada.

September 6, 2007
11:33 am
Arhi

bai, evitati sau nu observati esenta postului.
CE TE FACI CAND ITI DAI SEAMA DUPA CEVA TIMP CA AI UCIS UN NEVINOVAT??
SUNT SUTE DE CAZURI DE ACEST GEN. CUM TE UITI IN OCHII FAMILIEI CELUI UCIS, SPUNANDU-I CA DE FAPT A FOST OMORAT DEGEABA?

September 6, 2007
8:36 pm
Nevasta

Nimeni nu are dreptul sa ia viata nimanui. Daca noi consideram - ca niste oameni cu principii sanatoase - ca ceea ce a facut “CRIMINALUL” a fost rau, cu ce ne consideram noi mai buni daca ii aplicam acelasi tratament. Nu devine “dinte pentru dinte?”, Sunt de acord cu condamarea pe viata fara eliberare conditionata.

September 8, 2007
7:16 am
Lexis

wow… eu am un intreg proiect facut pe subiectul asta, nu mai stiu la ce concluzie ajunsesem atunci cred ca trebuie sa il revad :)) dar acum cel putin nu sunt de acord cu asa ceva. Moartea e usoara, din punctul meu de vedere ar trebui pur si simplu chinuiti toata viata in inchisoare sau ceva de genuL :D

September 8, 2007
7:41 pm
somnoros

exista evadari si alte metode de evitare a condamnarii pe viata. :(

September 8, 2007
9:05 pm
Nevasta

Pai e ok atata timp cat veniti doar cu probleme fara solutii subiectul ar putea fi dezbatut saptamani in sir. [-([-( Nu exista alternative prea multe: sa moara sau sa nu moara un om!!! Si cand ma gandeam la condamnarea la inchisoare pe viata, ma gandeam la cea fara posibilitatea eliberarii conditionate, sub nici o forma! Nici cand e vorba de pierderea oricaror facultati fizice or psihice. Doar strict cand este dovedita nevinovatia!!!
[-x;;)

Spune ce ai pe suflet